Ordbok, begrepp och förklaringar
Snabblänkar:
Begrepp & terminologi
Definitioner
Våra visualiseringar och widgets
Data och spelarurval
Användartips
Begrepp & terminologi
xG – Spelare
Expected Goals (xG) är en prediktiv maskininlärningsmodell som används för att bedöma sannolikheten att göra mål för varje skott som tas under en match.
För varje skott beräknar xG-modellen sannolikheten för att göra mål baserat på följande parametrar:
- Skottets position
- Passningens (assistens) position
- Om skottet togs med foten eller huvudet
- Typ av assist
- Om det föregicks av en dribbling av en utespelare eller målvakt direkt innan skottet
- Om skottet kom från en fast situation
- Om skottet skedde under en kontring eller en omställning
- Bedömning av skottets farlighet av
Dessa parametrar används för att träna xG-modellen på historisk data och förutsäga sannolikheten att skottet resulterar i mål.
Sannolikheterna sträcker sig mellan 0 och 1. Ett skott med 0,1 xG innebär att ett sådant skott borde resultera i mål 10 % av gångerna. Ett skott med 0,8 xG innebär att det borde resultera i mål 80 % av gångerna. Värdet för en straff är fastställt till 0,76 xG.
xG – Lag
Det ackumulerade xG-värdet för ett helt lags prestationer under en given tidsserie (match eller säsong).
xA – Spelare
Expected Assist (xA) är värdet av förväntade mål (xG) för det skott som en passning leder till.
För att kvalificera sig för xA måste passningen vara en "skottassist" (se definition i ordlistan).
- Förutom vanliga passningar kan även inlägg, hörnor, inkast och passningar från frisparkar som leder till skott ha ett xA-värde.
- Fällda spelare som resulterar i straffar eller direkta frisparkar inkluderas inte, eftersom mål från dessa situationer inte räknas som assisterade.
Om en passning görs till en spelare som är offside, räknas det som en misslyckad passning och kan därför inte ha ett xA-värde, även om spelaren gör mål efter detta. Samma logik gäller för mål som annulleras av VAR; inga aktioner efter en VAR-upptäckt foul eller offside registreras.
xP – Spelare
Expected points är det förväntade antal poäng (xG + xA) för en spelare.
xP – Lag
Det förväntade antal poäng för ett lag över en given tidsserie, baserat på en simulering där varje lag i varje match tilldelas ett xG.
Definitioner
Passningsrelaterat
Assist
Den sista aktionen av en spelare från det målgörande laget, innan ett mål görs av en lagkamrat eller ett självmål sker, räknas som en potentiell assist. Ingen motståndare får kontrollera bollen mellan den sista aktionen och målet, annars kvalificeras det inte som en assist.
Om målskytten genomför en dribbling eller en betydande löpning mellan den sista lagkamratens aktion och målet, räknas det inte heller som en assist. Dessutom räknas inte en straff som tilldelats efter att en spelare blivit fälld som en assist, oavsett om straffen görs av samma spelare eller en lagkamrat.
Andraassist
En andra assist är den sista aktionen av en spelare från det målgörande laget innan en lagkamrat gör en assist.
Antalet andra assister i en match är alltid lika med eller mindre än antalet assister. Ingen motståndare får kontrollera bollen mellan den andra assisten och assisten. Om spelaren som gör assisten utför en betydande aktion, såsom en dribbling eller en löpning, efter att ha mottagit bollen, räknas den föregående passningen inte som en andra assist.
Nyckelpassningar
En nyckelpassning är en passning som omedelbart skapar en tydlig målchans för en lagkamrat.
Nyckelpassningar inkluderar endast passningsaktioner. Om en nyckelpassning är en skottassist tilldelas den ett xA-värde. En nyckelpassning kan även räknas som en assist.
Skottassist
Den sista aktionen av en spelare innan en lagkamrat avlossar ett skott.
Varje skottassist är garanterad att ha ett (och endast ett) kopplat skott. Dock är inte alla skott assisterade. Spelaren behöver inte ha en tydlig avsikt att göra en assist. För passningar med tydlig avsikt som leder till ett skott (men inte ett mål), se nyckelpassning.
Smarta Passningar
En smart passning är en kreativ och genomträngande passning som försöker bryta motståndarnas försvarslinjer för att ge en betydande fördel i anfallsspelet.
En smart passning är vanligtvis en kort eller medellång passning, men den kan också vara en lång markpassning (se lång passning).
Långa Passningar
En lång passning är en markpassning som är längre än 45 meter eller en hög passning som är längre än 25 meter.
Cirka 75 % av långa passningar är riktade, och ungefär 50 % av dem är lyckade.
Progressiva Passningar
En progressiv passning är en framåtriktad passning som försöker flytta laget avsevärt närmare motståndarnas mål.
En passning räknas som progressiv om avståndet mellan startpunkten och nästa beröring är:
- Minst 30 meter närmare motståndarnas mål om start- och slutpunkten är inom det egna lagets planhalva.
- Minst 15 meter närmare motståndarnas mål om start- och slutpunkten är på olika planhalvor.
- Minst 10 meter närmare motståndarnas mål om start- och slutpunkten är på motståndarnas planhalva.
Genomskärare
En genomskärare är en typ av passning som spelas in i ytan bakom motståndarnas försvarslinje för en lagkamrat att nå och tävla om.
- En genomskärare kan även räknas som en smart passning.
Bollförande
Accelerationer med boll
En acceleration är en löpning med bollen där spelaren ökar hastigheten avsevärt.
- Accelerationer registreras endast för betydande löpningar som är minst 10 meter långa.
- Spelaren måste röra bollen, annars räknas en betydande löpning i öppet utrymme som en löpning utan boll.
- Ungefär hälften av alla accelerationer är också progressiva löpningar.
Progressiva löpningar med boll
En progressiv löpning är en sammanhängande bollkontroll av en spelare som försöker flytta laget avsevärt närmare motståndarnas mål.
En löpning räknas som progressiv om avståndet mellan startpunkten och spelarens sista beröring är:
- Minst 30 meter närmare motståndarnas mål om start- och slutpunkten är inom det egna lagets planhalva.
- Minst 15 meter närmare motståndarnas mål om start- och slutpunkten är på olika planhalvor.
- Minst 10 meter närmare motståndarnas mål om start- och slutpunkten är på motståndarnas planhalva.
Duellspel
Dueller
En duell är en kamp mellan två spelare för att vinna kontroll över bollen, avancera med bollen eller ändra dess riktning.
En duell är alltid ett parat händelseförlopp, vilket innebär att för varje offensiv duell finns det alltid en defensiv duell för en annan spelare.
Offensiva dueller
En offensiv duell är en markduell för spelaren som har bollinnehav.
- När den anfallande spelaren använder sin skicklighet för att försöka ta sig förbi en motståndare, räknas det också som en dribbling.
- Om spelaren med bollen istället måste skydda den med sin kropp, är det en offensiv duell men inte en dribbling.
- Offensiva dueller kan ske var som helst på planen, inklusive inom spelarens egen straffområde.
- En offensiv duell är alltid kopplad till en defensiv duell från en spelare i motståndarlaget.
Defensiva dueller
En defensiv duell sker när en spelare försöker ta bollen från en motståndare för att stoppa ett anfall från att avancera.
- En defensiv duell är alltid kopplad till en offensiv duell från en spelare i motståndarlaget.
Återerövringar
En återerövring är en händelse där ett lag avslutar motståndarlagets bollinnehav (den sista aktionen i detta bollinnehav är en förlust av bollen) och påbörjar sitt eget bollinnehav.
- En återerövring registreras vid den punkt där spelaren i det lag som påbörjar bollinnehavet rör bollen. Till exempel, vid en misslyckad lång passning registreras förlusten vid passningens startpunkt och återerövringen vid dess slutpunkt.
- Händelser där lagets bollinnehav börjar efter att bollen gått ut över sidlinjen eller efter en foul räknas inte som återerövringar.
- Återerövringar sker ofta genom dueller (44 %) eller brytningar (16 %), men kan också ske utan någon specifik aktion från spelaren, exempelvis genom att positionera sig rätt eller helt enkelt plocka upp bollen.
Övriga definitioner
Målchanser
En tydlig målchans som skapas i samband med ett avslut. Inkluderar farliga skott.
Våra visualiseringar & widgets
Dashboard
Allsvenska Tabellen:
Visar den aktuella ställningen i Allsvenskan inklusive poäng, mål och matchresultat för alla lag. Uppdateras 24 timmar efter match.
Allsvenska Hemmatabellen:
Presenterar en tabell baserad på resultat från enbart hemmamatcher.
Allsvenska Bortatabellen:
Visar resultaten och statistiken för lagen när de spelar på bortaplan.
Allsvenska Tabellen (xP):
En alternativ tabell som använder förväntade poäng (xP) baserade på underliggande prestationsdata för varje unik match.
Varje matchresultat beräknas baserat på lagens xG (förväntade antal gjorda mål) och xGA (förväntat antal insläppta mål). En måldifferens mellan lagen som är större än 1,0 resulterar i seger respektive förlust. En måldifferens som är mindre än 1,0 resulterar i oavgjort resultat.
Tabellen ger således en indikation på lagens tänkbara position givet att man haft en normal offensiv och defensiv effektivitet.
xP-tabellen genererar över tid ett större antal oavgjorda matcher än vad som är normalt i serien, vilket reflekterar att en en seger eller förlust ofta har lägre förväntad måldifferens än 1,0.
Mål, Assist & Poäng:
Visar allsvenska poängligan (mål + assist). Visar även respektive spelares poängandel av lagets totala antal gjorda poäng.
Not. Vår assistbedömning är något strängare än den officiella allsvenska bedömningen, varför assist kan saknas i en direkt jämförelse med officiella statistiken. Vår modell speglar hur assist tolkas och mäts i de flesta större ligor.
xG, xA & xP:
Visar allsvenska poängligan baserat på förväntat antal gjorda poäng per 90 spelade minuter.
Mål & xG:
Jämför faktiska mål mot förväntade mål (xG) och visar spelare som över- eller underpresterar i sin effektivitet i målskyttet.
Nyheter:
Integrerar de senaste Allsvenska nyheterna från Bollsvenskan.se. Filtreras baserat på lag vid klick på lagsköld.
Spridningsdiagram:
Använder punktdiagram för att visuellt presentera relationer och mönster mellan olika datatyper.
Radardiagram / Spider:
Visar spelares prestationer över olika kategorier och parametrar. Möjliggör för jämförelse av spelarnas prestationer under en säsong, samt visualiserar medelvärdet för samtliga spelare på vald position.
Varje spelare kan analyseras med utgångspunkt i mallarna:
- Anfallare
- Offensiva mittfältare
- Defensiva mittfältare
- Yttrar
- Mittbackar
- Ytterbackar
Lagdata
Allsvenska Tabellen:
Visar den aktuella ställningen i Allsvenskan inklusive poäng, mål och matchresultat för alla lag. Uppdateras 24 timmar efter match.
Allsvenska Hemmatabellen:
Presenterar en tabell baserad på resultat från enbart hemmamatcher.
Allsvenska Bortatabellen:
Visar resultaten och statistiken för lagen när de spelar på bortaplan.
Allsvenska Tabellen (xP):
En alternativ tabell som använder förväntade poäng (xP) baserade på underliggande prestationsdata för varje unik match.
Varje matchresultat beräknas baserat på lagens xG (förväntade antal gjorda mål) och xGA (förväntat antal insläppta mål). En måldifferens mellan lagen som är större än 1,0 resulterar i seger respektive förlust. En måldifferens som är mindre än 1,0 resulterar i oavgjort resultat.
Tabellen ger således en indikation på lagens tänkbara position givet att man haft en normal offensiv och defensiv effektivitet.
xP-tabellen genererar över tid ett större antal oavgjorda matcher än vad som är normalt i serien, vilket reflekterar att en en seger eller förlust ofta har lägre förväntad måldifferens än 1,0.
Skapade Målchanser:
Statistik över hur många målchanser ett lag har skapat eller släppt till under säsongen. Visar även antalet målchanser som respektive lag skapar per match.
Skott på Mål:
Visar totala antalet avslut, antal avslut som träffar inom målramen, samt antalet avslut inom målramen per match.
Konverteringsgrad:
Procentandelen av avslut som resulterar i mål.
Passningar & Passningsprocent:
Totalt antal passningar samt procentuell andel framgångsrika passningar för respektive lag.
Nyckelpassningar:
Visar antalet passningar som leder till målchans. Totalt och per 90 spelade minuter.
Smarta Passningar:
Visar hur många smarta passningar som görs av respektive lag.
Progressiva Passningar:
Visar hur många progressiva passningar som görs av spelare i respektive lag.
Långa Passningar & Genomskärare:
Antal långdistanspassningar och passningar som skär genom motståndarlinjen.
Fasta Situationer:
Visar antalet målchanser som lagen skapat vid fasta situationer, samt antal direkta mål gjorda på frispark.
Defensiv Soliditet:
Statistik som speglar lagets förmåga att försvara sig. Baseras på antalet målchanser och skott mot eget mål som respektive lag släpper till.
Acc. & Progressiva Löpningar:
Antal accelerationer med boll och progressiva löpningar med boll som bidrar för respektive lag.
Gula & Röda Kort:
Översikt över totala antalet varningar och utvisningar som laget fått, samt hur många gula kort varje lag får per match.
Straffar:
Antal straffar laget fått och hur många av dessa som resulterat i mål. Visar även insläppta straffmål.
Spelardata
Mål, Assist & Poäng:
Visar allsvenska poängligan (mål + assist). Visar även respektive spelares poängandel av lagets totala antal gjorda poäng.
Not. Vår assistbedömning är något strängare än den officiella allsvenska bedömningen, varför assist kan saknas i en direkt jämförelse med officiella statistiken. Vår modell speglar hur assist tolkas och mäts i de flesta större ligor.
xG, xA & xP:
Visar allsvenska poängligan baserat på förväntat antal gjorda poäng per 90 spelade minuter.
Mål & xG:
Jämför faktiska mål mot förväntade mål (xG) och visar spelare som över- eller underpresterar i sin effektivitet i målskyttet.
Assist & xA:
Jämför faktiska assist mot förväntade assist (xA) för att utvärdera passningseffektivitet.
Poäng & xP:
Analyserar förväntade poäng (xP) jämfört med faktiska poäng.
Andraassist:
Antal assist som leder till en assist, visar en spelares indirekta bidrag till mål.
Skottassist:
Antal passningar som resulterar i ett skott.
Målchanser:
Statistik över antalet klara målchanser en spelare haft.
Konverteringsgrad Målchanser:
Effektiviteten hos en spelare att omvandla målchanser till faktiska mål.
Nyckelpassningar:
Statistik över antalet passningar som direkt leder till en målchans för mottagande spelare.
Smarta Passningar:
Presenterar data för passningar som effektivt flyttar spelet framåt eller bryter motståndarnas defensiva linje.
Progressiva Passningar:
Presenterar data för passningar som effektivt flyttar spelet framåt eller bryter motståndarnas defensiva linje.
Långa Passningar och Genomskärare:
Antal lyckade långpassningar och passningar som skär igenom motståndarens försvarslinje, vilket skapar direkta anfallsmöjligheter.
Huvudspel:
Visar topplista över spelare som får flest nickpassningar till rätt adress. Visar även luftdueller och andel vunna luftdueller.
Accelerationer och Progressiva löpningar:
Topplista över spelarna som gör flest accelerationer med boll och progressiva löpningar med boll.
Gula och Röda Kort:
Topplista över spelarna som flest varningar och utvisningar under säsingen. Visar även antalet gula kort per 90 minuter.
Straffar:
Visar topplista över antal straffsparkar som en spelare har tagit och hur många av dessa som omvandlats till mål.
Talangdata
Lag: Speltid Under 18, 19, 20, 21, 22, 23:
Visar total speltid för spelare under angiven ålder i laget.
Lag: Genomsnittsålder:
Beräknar och presenterar det genomsnittliga åldern hos spelarna i ett lag. Visar snittålder för matchtrupp, startelva, bänk, och inbytta spelare.
Speltid Under 23 till Speltid Under 18:
Individuell speltid för spelare under specifik ålder.
Mål, Assist & Poäng Under 21:
Topplista över mål, assist och poäng för spelare under 21 år.
xG, xA & xP Under 21:
Topplista över förväntade mål, assist och poäng för spelare under 21 år.
Passningar & Passprocent Under 21:
Topplista som visar antal passningar och passningsprocent för spelare under 21 år.
Nyckelpassningar Under 21:
Topplista över antalet nyckelpassningar gjorda av spelare under 21 år.
Smarta & Progressiva Pass Under 21:
Topplista över smarta och progressiva passningar gjorda av spelare under 21 år.
Målchanser Under 21:
Topplista över antalet målchanser skapade av spelare under 21 år.
Data & spelarurval
- För kvalificering i tabellerna gäller att spelaren har spelat minst 15 % av lagets totala speltid.
- För kvalificering i radardiagram (spiders) gäller att spelaren spelat minst 10% av lagets totala speltid.
- För spridningsdiagram inkluderas samtliga spelare, oavsett antal minuter. Spelare med en speltid som är mindre än 15 % av lagets totala speltid kan exkluderas genom ett val i grafiken. Här kan även en tröskel för minimum ett (1) gjort mål aktiveras.
Användartips
- Sortera tabeller enkelt genom att klicka på respektive kolumnnamn.
- Hovra med musen över lag, namn och parametrar för att få förklaringar.
- Klicka på lagsköldar eller lagens namn i tabellerna för att markera samtliga spelare som tillhör respektive lag.
- Klicka på spelarnamn för att markera samma spelare i samtliga tabeller.
- Dela varje widget enkelt genom att klicka på delningsikonen längst nere till höger i rutan.